NASA создаст рельсотрон для запуска космических аппаратов

NASA создаст рельсотрон для пуска галлактических аппаратов

Испытание рельсотрона ВМС США. Фото с веб-сайта geekologie.com

Похожие системы уже есть. К примеру, в неких веселительных центрах в США аттракционы «южноамериканские горки» употребляют для приведения тележек в движение электрическое поле, но там разгон телеги осуществляется до 96 км в час. Согласно планам инженеров галлактического центра, рельсотрон должен будет разгонять запускаемый аппарат до 960 км в час на отрезке в 3,2 километра.

После разгона предстоящее ускорение запускаемому аппарату будут придавать собственные силовые установки, включая гиперзвуковые прямоточные воздушно-реактивные движки. Сам аппарат перед достижением верхних слоев атмосферы должен будет развить скорость в 10 чисел Маха (около 11,5 тыщи км в час).

Главные технологии, которые планирует использовать NASA, уже разрабатываются. А именно, в 2008 году ВМС США проявили макет дальнобойного рельсотрона. Испытанный эталон смог разогнать снаряд до скорости в 2520 метров за секунду. В текущее время этот показатель доведен до 3,5 тыщи метров за секунду. В перспективе ВМС США планируют использовать рельсотроны, известные также как рельсовая пушка и рейлган, на многообещающих эсминцах проекта DDG-1000 Zimwalt.

Рельсотрон — пушка, использующая электрическую силу для разгона электропроводного снаряда, который на первом шаге пуска является частью электронной цепи. Свое заглавие пушка получила благодаря двум контактным рельсам, меж которыми и движется снаряд, соприкасающийся с ними.

Кроме этого ведется разработка и испытание ракет с гиперзвуковыми реактивными движками Hyper-X и X-51. Эти аппараты должны будут развивать скорость до 25 чисел Маха. Испытанные сначала 2010 года макеты проявили работоспособность сделанных инженерами движков, хотя сами тесты оказались успешными только отчасти.

Railgun

From Wikipedia, the free encyclopedia (Redirected from Rail gun)

Jump to: navigation, search

For railroad artillery, see railway gun. For fictional railguns, see Electromagnetic projectile devices (fiction). For anime/manga series, see To Aru Kagaku no Railgun.

Schematic diagram of a railgunA railgun is an entirely electrical gun that accelerates a conductive projectile along a pair of metal rails using the same principles as the homopolar motor. Railguns use two sliding or rolling contacts[1] that permit a large electric current to pass through the projectile. This current interacts with the strong magnetic fields generated by the rails and this accelerates the projectile.

The U.S. Navy has tested a railgun that accelerates a 3.2 kg (7.0547 pound) projectile to 2.4 kilometers per second (seven times the speed of sound).[2]

Railguns should not be confused with:

Coilguns (Gauss guns), which are contactless and use a magnetic field generated by external coils arranged along the barrel to accelerate a magnetic projectile.

Railway guns, which are very large artillery pieces placed on railway tracks and predominantly used in and between the American civil war and the Second World War.

Railguns, a type of sporting rifle generally used in Benchrest shooting.

Contents [hide]

1 History

2 Theory and construction

2.1 Considerations in railgun design

2.1.1 Materials

2.1.2 Design considerations

2.1.3 Heat dissipation

2.2 Mathematical formulae

3 For rocketry

4 Railguns as weapons

4.1 Tests

5 See also

6 References

7 External links

[edit] History

Naval Surface Warfare Center test firing in January 2008, leaving a plume of plasma behind the projectile.

German railgun diagramsIn 1918, French inventor Louis Octave Fauchon-Villeplee invented an electric cannon which has a strong resemblance to the linear motor. He filed for a US patent on 1 April 1919, which was issued in July 1922 as patent no. 1,421,435 «Electric Apparatus for Propelling Projectiles».[3] In his device, two parallel busbars are connected by the wings of a projectile, and the whole apparatus surrounded by a magnetic field. By passing current through busbars and projectile, a force is induced which propels the projectile along the bus-bars and into flight.[4]

During World War II the idea was revived by Joachim Hänsler of Germany’s Ordnance Office, and an electric anti-aircraft gun was proposed. By late 1944 enough theory had been worked out to allow the Luftwaffe’s Flak Command to issue a specification, which demanded a muzzle velocity of 2,000 m/s (6,600 ft/s) and a projectile containing 0.5 kg (1.1 lb) of explosive. The guns were to be mounted in batteries of six firing twelve rounds per minute, and it was to fit existing 12.8 cm FlaK 40 mounts. It was never built. When details were discovered after the war it aroused much interest and a more detailed study was done, culminating with a 1947 report which concluded that it was theoretically feasible, but that each gun would need enough power to illuminate half of Chicago.[4]

During 1950, Sir Mark Oliphant, an Australian physicist and first director of the Research School of Physical Sciences at the new Australian National University, initiated the design and construction of the world’s largest (500 megajoule) homopolar generator. This machine was used to power the large-scale railgun which was used as a scientific instrument.

Другие статьи:
Интернет журнал НЛО МИР

Всего комментариев: 0

Оставить комментарий

*

code

Редакция рекомендует

x